Støt Nærnyt
Bliv medlem og støt med et fast beløb hver måned eller støt med en engangs donation. Med din støtte tager du ansvar for dit nær- og lokalsamfund. Støtten går til drift og udvikling af næravisen Nærnyt. Tak for din støtte!
MOBILITETSPLAN: – Kan den foreslåede busrute 2 justeres, så vi fortsat vil havde busforbindelse til badebroen og Fjordvej, spørger lokalrådsformand Jan Bentsen
Nr. Bjert, Strandhuse og Drejens Lokalråd hilser Koldings busplaner for vores område med interesse og forholder sig som helhed positivt til planerne.
– Det er en fordel, at vi som passagerer kun skal have én buslinje og én køreplan at tænke på, siger formand for lokalrådet, Jan Bentsen, til Nærnyt.
– Samtidigt er det fint med flere afgange på samme buslinje og højere hyppighed og frekvens af busserne.
Fra Lokalrådets side er man opmærksom på bussernes opgave med at håndtere trafik til og fra vores område.
– Vi må dog ikke glemme, at busserne også har en vigtig funktion med at transportere borgere inden for vores område, siger Jan Bentsen.
Det handler om den helt nære og lokale trafik, fx fra bolig til lokal bager eller dagligvarebutik eller transport til fitness, sport og kirke.
– Umiddelbart ser det ud til, at der med nedlæggelse af ruter og et lidt mindre finmasket busnet kan komme til at opstå huller i den nærlokale trafik.
– Her tænker jeg fx på borgere fra Terrasseparken, der ønsker at komme til Lyshøjtorvet. Der er en stejl bakke at gå op ad Lyshøj Allé, som ikke længere vil være busbetjent.
Det kommende fravær af buslinje 7 betyder tillige, at der ikke længere vil være bus direkte til badebroen ved Fjordvej og Lyshøj Allé.
– Hvor mange, der vil blive berørt af dette ved jeg selvsagt ikke, men det er måske værd at kigge nærmere på, om den ny buslinje 2 kan justeres, så den tager en tur ned til badebroen og vender her.
– Det vil forlænge ruten en smule, men kan have den fordel, at vores busservice fremover fortsat vil have kontakt til Fjordvej og specifikt til badebroen, som er populær at besøge, siger Jan Bentsen.
– Samtidig bliver gåafstanden fra bus til Sygeplejemuseet og Hotel Koldingfjord reduceret.
Disse og andre spørgsmål vil indgå i den høringsfase, som planlægges i forbindelse med omlægningen af Koldings busruter.
Høringsfasen varer otte uger og indledes i september 2024.
Ikraftræden af den ændrede busbetjening kan ske med sommerkøreplanen i juni 2025.
Bus- og mobilitetsplanen, som fremlægges af Koldings Plan & Teknik-afdeling, vil medføre, at vores tre eksisterende buslinjer bliver sammenlagt til én, idet buslinjerne 7, 8 og 9, der har time- og totimersdrift, nedlægges og erstattes med en ny buslinje 2, der får halvtimesdrift.
– Vi øger med planen hyppigheden og frekvensen af bybusserne i Drejens og Nr. Bjert, så der er tale om en forenkling og forbedring i forhold til de nuværende tilbud, sagde trafikplanlægger Thorarinn Aggi Thorarinsson, Trafik, Vej og Park, Kolding Kommune, til Nærnyt.
– For nogle passagerer vil der blive lidt længere gåafstand til busserne, da der ændres lidt på linjeføringen, idet der i dag er stoppesteder, der ikke har mange påstigere og afstigere, og som derfor ikke vil blive betjent længere.
Med bortfald af buslinje 7 vinker vi farvel til busdrift på Fjordvej til og fra busvendepladsen ved Sygeplejemuseet.
Udvalgsformand Jakob Ville (V), som er politisk ansvarlig for busområdet, sagde til Nærnyt, at omlægningerne handler om at skabe bedre busservice for de samme penge.
– Det er IKKE en besparelse, vi har gang i, sagde Jakob Ville til Nærnyt, med eftertryk.
– Vi forenkler busdriften med fokus på at drive en enkelt effektiv buslinje i stedet for tre.
– Vi har lyttet til passagererne, som siger, at det er vigtigere, at busser går hyppigt, end at de afgår fra flere steder, hvor de måske ikke bliver benyttet så meget, sagde plan- og teknikformanden.
Før var endestationen for vores områdes buslinjer Knud Hansensvej i det sydlige Kolding. Nu bliver start- og endestion Kolding Banegård. Linjeføringen for den ny bybus 2 går via Fynsvej, Lyshøj Allé, Skolebakken, Nr. Bjertvej, Drejensvej, Farøvej, Forstallé og videre ad Lyshøj Allé. Kortgrafik Kolding Kommune Trafik, Vej og Park samt Nærnyt.
– Afstemning af buslinjerne handler hele tiden om at skabe balance. Heri indgår også, at vi kigger på og prøver at imødekomme behov, som særlige grupper har i forhold til kollektiv trafik, som for eksempel studerende og seniorer, som ofte ikke har andre muligheder, siger udvalgsformand Jakob Ville (V), her fotograferet ved informationsmøde om Venstres planer for næste byrådsperiode, Lyshøjskolen 9. april 2024. Foto: Nærnyt
Koldings plan for busserne: Den nuværende buslinje 8 med stoppested og slutpunkt midt på Drejensvej afskaffes. Fra juni 2025 samles, hvis planen vedtages, buslinjerne 7, 8 og 9 i en enkelt buslinje 2, som får halvtimesdrift i dagtimerne kl. 06-18 og timedrift aften og weekender. Foto: Nærnyt.
Bliv medlem og støt med et fast beløb hver måned eller støt med en engangs donation. Med din støtte tager du ansvar for dit nær- og lokalsamfund. Støtten går til drift og udvikling af næravisen Nærnyt. Tak for din støtte!
Ulrik er Nærnyts redaktør. Tip ham om en nyhed eller skriv et indlæg. Ring 40884758 eller send email til: kontakt@naernyt.dk
ASFALTERING: Farøvej vil være farbar, men spærret i én retning under arbejdet...
ByRedaktørjuli 11, 2024MOBILITETSPLAN: Trafikstatistik viser brugen af busser på de nuværende buslinjer 7, 8...
ByRedaktørjuni 27, 2024MOBILITETSPLAN: – Vi forenkler busdriften med fokus på at drive en enkelt...
ByRedaktørjuni 19, 2024
Jeg håber de tænker ind at skolebørn ikke skal gå over vejen når de stiger af/på bussen ved skolen. Lige nu kører kun 1 ud af 3 afgange i timen således at de ikke skal over vejen. Hvis de holder sig til en retning, Skolebakken – Nr Bjert – Drejens osv så skal de ikke over den trafikerede vej 😊
Hej Louise
god pointe, som bør indgå i høringen af planen, når den går i gang til september
venlig hilsen
Redaktør Nærnyt