lørdag , 2 november 2024
Forside Skole Hajtænder! Midterstribe! Fuldt stop! Fodgængerfelt! Lyshøjskolens nye cykelbane lærer de yngste om trafikkens regler og symboler
Skole

Hajtænder! Midterstribe! Fuldt stop! Fodgængerfelt! Lyshøjskolens nye cykelbane lærer de yngste om trafikkens regler og symboler

Nu har Lyshøjskolen en af Danmarks sjoveste cykellegebaner

Hajtænder. Midterstriber. Trafikbump. Fodgængerfelt. Fuldt stop. Rundkørsel. 

Trafikkens symboler, skilte og regler er ikke så lette at forstå og manøvrere, hvis man er seks, syv eller otte år gammel. 

Lyshøjskolen og Kolding Kommune indviede en af Danmarks første cykellegebaner, da man samtidig vinkede hej og goddag til trafiksikring af en 750 meter lang strækning af Lyshøj Allé omkring skolen.

Elever fra 5C har været med til at designe banen, og de var sammen med elever fra 2A  de første til at prøvekøre den.

Banen har fundet plads i skoleområdets østdel, fra modtageområdet ved alléen og ned til hallerne.

Cykelbanen er designet af Trafik i Børnehøjde med input fra 5.C-eleverne, der instruerer yngre elever og er aktive med en kampagne for at få hele skolen til at cykle – og cykle trafiksikkert.

I forvejen er der hundredevis af skolens over tusind elever, der kører tohjulet i skole, hvad man kan forvisse sig om ved at kaste at blik på cyklestativområdet, der hver morgen er tæt pakket med små og større cykler. 

ELEVERNE HAR DESIGNET BANEN, VI HAR SAT RAMMER
Trafik i børnehøjde er en rådgivende virksomhed, der hjælper skoler og kommuner med at arbejde helhedsorienteret med trafikudfordringer ved skoler, herunder trafiksikkerhed og træning i at færdes sikkert i trafikken. 

– Eleverne fra 5C har inspireret og designet projektet, mens vi som rådgivere har sat rammer for det. På den måde er det blevet elevernes projekt, siger trafikrådgiver Johan Heichelmann, der er stifter og leder af Trafik i Børnehøjde til Nærnyt. 

Cykellegebanen er udsmykket med dyrefigurer som en slange, en giraf eller en gris, som sidder på skilte langs banen eller er malet på asfalten. 

Grisen har iøvrigt navnet “Rikke Gris”, og det er også hende, der lægger navn til cykellegebanen. 

Banen skal fungere som trænings- og legebane for især de yngre elever. Lyshøjskolens SFO vil være aktiv med at bruge cykelbanen. 

– Paradokset som vi ser mange steder er, at hvis børn og forældre oplever, at børn ikke er sikre på cykel, så er de mere tilbøjelige til at køre deres børn i skole i bil.

– Det samme hvis de mener, at vejen til skole ikke er trafiksikker.

– Det intensiverer biltrafikken omkring skolen, gør trafikken mindre sikker og resulterer i en negativ spiral.

– På Lyshøjskolen er det heldigvis langt de fleste børn, der cykler i skole. Vi håber med projekt cykelbane at få endnu flere børn til at gøre det, siger Johan Heichelmann. 

Ved trafiksikringen af Lyshøj Allé, der har kostet 6 millioner kroner, er der anlagt dobbeltsidet cykelsti over 750 meter, venstresvingsbane ved Forstallé, hastighedsdæmpende bump tre steder og sikrede overgange tre steder. Samtidig fastholdes en lavhastighedszone med maks. 30 km i timen omkring skolen. 

Læs mere om virksomheden Trafik i børnehøjde 

Klar, parat, start på Lyshøjskolens cykellegebane. Foto: Nærnyt.

Midterstriber på Lyshøjskolens cykellegebane. Foto: Nærnyt.

Hajtænder på Lyshøjskolens cykellegebane. Foto: Nærnyt.

Fodgængerfelt på Lyshøjskolens cykellegebane. Foto: Nærnyt.

Rundkørsel i Lyshøjskolens cykellegebane. Foto: Nærnyt.

2A flankerer cykellegebane ved indvielse mandag 30. oktober 2023. Foto: Nærnyt.

A N N O N C E 

Klik på annonce og læs mere 

Støt Nærnyt

Bliv medlem og støt med et fast beløb hver måned eller støt med en engangs donation. Med din støtte tager du ansvar for dit nær- og lokalsamfund. Støtten går til drift og udvikling af næravisen Nærnyt. Tak for din støtte!





Skrevet af
Redaktør

Ulrik er Nærnyts redaktør. Tip ham om en nyhed eller skriv et indlæg. Ring 40884758 eller send email til: kontakt@naernyt.dk

Skriv din kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *